perjantai 30. joulukuuta 2016

Työttömyyskatsaus 12/2016

Kohti onnettomampaa uutta vuotta...

Ensi vuonna tiedossa entistäkin tylympää ja nöyryyttävämpää kohtelua työttömiä kohtaan.

Eduskunta hyväksyi 13.12.2016 lain työttömien haastatteluista kolmen kuukauden välein.

"Työministeri Jari Lindströmin (ps.) mukaan viranomaiset tekevät haastattelut, mutta myös yritykset voivat hoitaa niitä täydentävästi. Työttömiä koskevat päätökset ovat aina viranomaisen käsissä.

– Tulokset pitää luovuttaa jollekin, joka voi tehdä niiden perusteella päätökset, Lindström sanoo."(kaleva.fi, 13.12.2016)

Tämä oli ollut odotettavissakin, tarpeeksi kamalaa tämäkin, mutta pahin tähän lakiin liittyvä asia on vielä tulossa: aktiivimalli, joka edellyttää työttömän olevan kolmen kuukauden haastattelujakson aikana töissä 3 pv (tai 18 h) tai toimenpiteessä 5 pv. Ellei ehto täyty, työttömän peruspäivärahasta tai työmarkkinatuesta vähennetään yhden päivän osuus eli 32,40 € (tämäkin vähemmän kuin tänä vuonna 32,68 €pv).

"Aktiivimallin on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2018 alussa. Ensimmäinen kolmen kuukauden tarkastelujakso alkaisi kuitenkin jo lokakuun 2017 alussa. Lakiesitys on tarkoitus antaa eduskunnalle viimeistään huhtikuun 2017 puolivälissä." (Verkkouutiset / Nykypäivä 20.10.2016)

Uutisten mukaan leikkaus olisi 32,40 € kuukaudessa eli 388,80 € vuodessa. Työttömyysturvaa haetaan ja saadaa kuitenkin neljältä viikolta kerrallaan, ja näitä neljän viikon jaksoja mahtuu vuoteen 13. Jos joka jaksosta vähennetään tuo summa, se tekee 421,20 €! Huomaako tätä kukaan? Välittääkö tästä kukaan?

Välinpitämättämän laskutavan lisäksi olen erityisen huolissani siitä, mitä tapahtuu jos ja kun ei löydä sitä kolmen päivän työtä. Silloin kuulemma tarjotaan olisi tarkoitus tarjota aktivointitoimenpiteitä:

"Työssäoloehdon täyttämisen lisäksi omavastuupäivän voi välttää työllistymistä edistävällä aktiivisuudella, jollaiseksi hyväksytään työvoimakoulutus, omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella, työnhakuvalmennus, uravalmennus ja työkokeilu sekä kotouttamista edistävä omaehtoinen opiskelu ja kuntouttava työtoiminta. Näissä työllisyyssuunnitelman mukaisissa työllistymistä edistävissä palveluissa on oltava viiden päivän ajan kolmen kuukauden sisällä."

Ja se, mistä siis olen erittäin huolissani, on tuossa mainittu kuntouttava työtoiminta, joka on ovelasti upotettu listan viimeiseksi. Koska sehän se on noista vaihtoehdoista ainoa, jonne on helppo työntää ihan kuka tahansa työtön. Opiskeluihin eivät kaikki pääse, valmennuksiin ja työkokeiluihin valitaan vain tietty määrä ihmisiä, supisuomalainen ei tarvitse kotouttamista...siispä kuntouttava. Eikä se todellakaan tule olemaan mitään 5 pv / 3kk, vaan ikuinen ja päättymätön. kuntouttavan työtoiminnan sopimus toisensa perään hamaan loppuun saakka.

Mutta eihän tämä aktivointimallikaan riitä, pitää keksiä vielä kovempia toimenpiteitä, että 400 000 työtöntä saadaan mahtumaan avoinna oleviin noin 30 000 työpaikkaan. Kun tähän saakka työttömällä ei ole ollut velvollisuutta osallistua toimenpiteisiin, joita ei ole sovittu työllistämissuunnitelmassa tai jotka eivät ole työttömyysturvalain tarkoittamia työllistymistä edistäviä palveluita, niin tämä unohdetaan, ja tästä lähtien työttömällä on velvollisuus osallistua karenssin uhalla ihan kaikkeen, minne TE-toimisto hänet määrää.

"Työ- ja elinkeinotoimisto voi hankkia julkisia työvoima- ja yrityspalveluja ulkopuolisilta palveluntuottajilta myös siten, että palveluntuottajat voivat päättää palvelujen sisällöstä. Nykyisin työnhakijoilla ei ole velvollisuutta työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä osallistua sellaisiin palveluihin, joista ei ole sovittu työllistymissuunnitelmassa ja jotka eivät ole työttömyysturvalaissa tarkoitettuja työllistymistä edistäviä palveluja. Tämä on johtanut muun muassa siihen, ettei palveluntuottajille ole pystytty ohjaamaan riittävästi asiakkaita. Palveluprosessit olisivat tehokkaampia ja työttömyysetuuden vastikkeellisuus toteutuisi paremmin, jos työnhakijoilla olisi velvollisuus osallistua myös muihin kuin työttömyysturvalaissa tarkoitettuihin työllistymistä edistäviin palveluihin."

Siis "palveluntuottajille ei ole pystytty ohjaamaan riittävästi asiakkaita"? Kaikenmaailman konsultit ja huuhaa-kurssien vetäjät eivät ole saaneet tsemppivalmennuksiaan ja Positiivisuus pursuaa korvista -kurssejaan täyteen, koska niihin ei tähän saakka ole ollut pakko osallistua jos kurssia ei ole mainittu työllistämissuunnitelmassa? Mutta ylihuomisesta asti on. Eli tärkeintä ei ole työllistyminen eikä sen edistäminen, vaan palveluntuottajien rahakirstujen täyttäminen.

No, vuodenvaihteessa alkaa myös jo ennen alkamistaan turhaksi tuomittu perustulokokeilu, johon valitut 2000 onnellista saavat 560 € kuussa ilman karessiuhkia. Mielenkiintoista olisi tietää, joutuvatko myös he kolmen kuukauden haastatteluihin. Sehän olisi melko turhaa, koska heitä ei voi uhkailla oikein millään, eikä heihin voi ulottaa aktiivimallin karensseja. Turha tuo kokeilu on myös siksi, koska heidän työllistymisensä on yhtä sattumanvaraista kuin perustuloa saamattomien. Kokeilun tuloksena siis huomataan, ettei se edistänyt työllistymistä lainkaan. Eikä perustulo sovi kuvioihin kaavaillun osallistavan sosiaaliturvan kanssa (lue myös työryhmän virallinen loppuraportti). Linkkien takaa löytyy aivan uskomatonta tekstiä, joka valitettavasti on vain pakko uskoa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti